Vanlige spørsmål (FAQ)

Om tepper

Hvor tykk er bunnen på et teppe?

Tykkelsen på bunnen varierer avhengig av teppets stil.

Når bør jeg bruke sklimatte?

Vi anbefaler sklimatte for tynnere tepper, da det gjør at teppet ikke sklir og at det holder seg på plass. Det gjør også at teppet har bedre demping, noe som forlenger levetiden for teppet ved at du unngår at bunnen presses sammen og at teppet blir skadet på grunn av skarpe objekter som for eksempel hæler.

Reflekterer bildene teppet slik det ser ut i virkeligheten, og hvordan kan jeg være sikker på at fargen jeg ser på skjermen er teppets ekte farge?

Bildene av teppene er tatt av en profesjonell fotograf ved hjelp av et kamera med høy oppløsning. Bildene tas i omgivelser hvor fargetemperaturen er under nøye kontroll, og bearbeides deretter med Adobe Photoshop. Bildene av teppene er derfor like virkelighetsnære som selve teppene. Type, kvalitet og alder på skjermen du bruker for å se bildene kan imidlertid påvirke hvordan bildene og fargene vises på skjermen.

Hvorfor loer teppet mitt?

Det er ikke uvanlig at et teppe loer. Når teppet er nytt, kan det inneholde en del overskuddsmateriale som sakte frigjøres. Det er små fibrer som trenger ned i luggen og kommer opp til overflaten. Dette forsvinner som regel etter 1–2 støvsuginger.

Dette er ikke noe å bekymre seg for, og alle forsøk på å fremskynde den naturlige prosessen vil bare medføre ekstra slitasje på teppet. Vårt beste råd er å være tålmodig, og ved vanlig bruk vil du se at teppet gradvis loer mindre og at loingen til slutt opphører helt.

Kjøp

Har dere en butikk eller en utstilling hvor jeg kan se teppet?

Dessverre har vi ikke en butikk eller en utstilling hvor du kan se teppene. Vi selger våre tepper utelukkende gjennom vår nettbutikk, og du kan kun se dem på vårt nettsted. Hvis du er interessert i å kjøpe et mer eksklusivt teppe (fra 5000 euro og oppover), er det mulig å avtale et besøk i RugVistas eksklusive utstillingslokale. Klikk her hvis du ønsker mer informasjon.

Har dere en katalog over teppene?

Nei, vi har ingen katalog, siden du kan se alle våre tepper på nettstedet. Ved å ha alle teppene på nettstedet er det lettere for oss å kontinuerlig oppdatere informasjonen om teppene, slik at våre kunder får den mest nøyaktige og oppdaterte informasjonen.

Hvordan kjøper jeg et teppe fra nettstedet?

Start med å velge hvilket teppe du vil kjøpe. Klikk på teppet for mer detaljerte opplysninger. Til høyre ser du prisen på teppet. Hvis teppet ikke er solgt eller reservert, er det en knapp under prisen med teksten: “Kjøp”. Klikk på ”Kjøp”-knappen for å legge teppet i handlevognen. Handlevognen vises øverst til venstre på nettstedet. Gjenta samme prosedyre som beskrevet ovenfor hvis du vil legge flere tepper i handlevognen.

Neste trinn er å gå til kassen. Klikk på linken "Gå til kassen" som vises under teppene i handlevognen.

Det siste trinnet er å velge betalingsmåte. Du kan betale med kredittkort, faktura, delbetaling eller velge bankoverføring. Klikk på ønsket alternativ og følg instruksjonene.

Kan jeg låne et teppe for å finne ut om det passer i huset mitt?

Dessverre kan du ikke låne et teppe, men du kan kjøpe et teppe og prøve det hjemme. Du kan deretter returnere teppet innen 30 dager dersom du ikke er fornøyd, og du betaler bare fraktkostnadene.

Betaling og sikkerhet

Hvor sikre er transaksjonene jeg gjør?

Transaksjonene på vårt nettsted er svært sikre, og vi samarbeider med DIBS som håndterer alle våre elektroniske betalinger. Alle betalingene gjøres gjennom en trygg, kryptert kobling for å ivareta din sikkerhet og forhindre at våre kunder utsettes for svindel. Betalingene autoriseres med en teknikk som kalles 3D-Secure. Alle betalinger kontrolleres også manuelt for din egen sikkerhet.

Hvilke betalingsmåter aksepterer dere?

Vi tilbyr fire betalingsmåter – enten betaling med VISA eller MasterCard, faktura, delbetaling eller ved forskuddsbetaling hvor du betaler direkte fra din bankkonto til vår bankkonto.

Tilbyr dere rentefri nedbetaling eller andre betalingsløsninger?

I øyeblikket tilbyr vi bare rentefri betaling gjennom Klarna til personer i Sverige, Danmark, Finland og Norge.

Hva er 3D Secure?

3D Secure er en fellesbetegnelse for en sikkerhetsteknologi som har blitt utviklet av Visa og MasterCard i fellesskap. Ideen er at kortinnehaveren må identifisere seg ved å taste en personlig kode ved kjøp på Internett. Kundene får denne koden fra sine banker. Ved å bruke denne teknologien er det banken som har utstedt kortet som er økonomisk ansvarlig ved eventuelt misbruk. Teknologien som ble opprettet for å beskytte kunden omtales ofte på hjemmesider som Verified by VISA og MasterCard SecureCode. RugVista bruker denne teknologien ved betaling med kort der denne teknologien er aktivert.

Bestilling

Hvordan kan jeg se bestillingene mine?

Du kan vise ordrene dine ved å klikke på “Min konto” og deretter logge på med e-postadresse og passord. Her kan du se nåværende og tidligere bestillinger, og du kan også spore nåværende forsendelser.

Hvordan kansellerer jeg en bestilling?

Dersom du ønsker å kansellere en bestilling, sender du en e-post til order@rugvista.com. Vi kansellerer deretter bestillingen og sender deg en bekreftelse på dette. Du kan også logge på ”Min konto” og annullere ordren.

Hvordan endrer jeg en bestilling?

Dersom du ønsker å endre en bestilling, sender du en e-post til order@rugvista.com og gir beskjed om hvilket teppe du ønsker å bytte til. Vær oppmerksom på at vi kun kan endre bestillinger som ikke er sendt eller som er bestilt med valget "Bankoverføring", da dette betyr at de ikke er håndtert eller sendt fra lageret.

Frakt og levering

Hva er fraktkostnadene?

Fri frakt innen EU. Utenfor EU varierer kostnadene fra land til land, og du finner nærmere informasjon under “Leveringsbetingelser”.

Hvor lang tid tar en forsendelse?

Normal leveringstid er 1-5 virkedager innenfor EU og 2-8 virkedager til øvrige deler av verden.

Må jeg være hjemme for å ta i mot teppet?

Ja, noen må være hjemme for å ta i mot teppet når det ankommer. Du kan imidlertid også endre leveringsadresse eller leveringstidspunkt ved å ta kontakt med UPS/FedEx.

Hvordan sporer jeg bestillingen og forsendelsen?

Etter at bestillingen er registrert og pakket, vil du motta en e-post med bekreftelse fra RugVista.com. Denne e-posten inneholder informasjon om forsendelsen og sporing av denne. Du kan bruke denne informasjonen til å spore bestillingen via UPS /FedEx nettsted www.ups.com / www.fedex.com . Du kan også spore bestillingene ved å logge deg inn på RugVista.com med brukernavnet og passordet du registrerte deg med, og klikke på "Min konto".

Sender dere til postboksadresser?

Nei, vi sender ikke til postboksadresser, siden du må signere på at du har mottatt pakken.

Retur

Kan jeg returnere et teppe hvis jeg ikke liker det?

Ja, du kan returnere et teppe hvis du ikke liker det. Du har 30 dagers åpent kjøp. Les mer om dette under "Kjøpsbetingelser".

Hvordan returnerer jeg et teppe?

Dersom du ønsker å returnere et teppe må du ta kontakt med oss på telefon #TEL# eller faks: +46 (0)40 - 18 22 25 eller e-post order@rugvista.com slik at vi er informert om returen. Vi sender deg da returseddel per post, samt instruksjoner om hvordan du gjennomfører returen.

Hva gjør jeg hvis teppet er skadet når jeg mottar det?

Dersom teppet er skadet ved mottakelse må du kontakte UPS lokalt og rapportere skaden til dem. Du må også informere oss umiddelbart per telefon #TEL# eller faks +46 (0)40 - 18 22 25 eller e-post order@rugvista.com

Hvordan pakker dere teppene slik at de kan sendes trygt?

Alle våre tepper er pakket i henhold til anvisninger fra UPS/FedEx. Teppene blir brettet og lagt i tykk, beskyttende plast før de pakkes og forsegles i en kartong av tilpasset format. Løpere leveres sammenrullet.

Må jeg betale fraktkostnadene når jeg returnerer et teppe?

Ja, du må betale fraktkostnadene når du returnerer et teppe. Dette gjelder selvfølgelig ikke dersom teppet er skadet – da betaler vi fraktkostnadene.

Vedlikehold

Hvordan får jeg bort folder og bretter på teppet?

Folder og bretter fjernes enkelt ved å plassere noe tungt på kanten, som for eksempel en stabel bøker. Etter et par dager skal teppet være helt flatt. Bretter vil også forsvinne ved ordinær bruk av teppet over tid.

Hvordan fjerner jeg flekker?

Det er mange måter å fjerne flekker på, avhengig av hvilken type flekk det er snakk om. Du bør forsøke å fjerne flekken umiddelbart, og fjerne så mye som mulig av den. Du finner mer informasjon om hvordan du fjerner flekker i vårt Rug Encyclopedia. Gå til: AlltOmMattor, se AlltOmMattor - Mattvård

Kan jeg vaske teppet mitt selv?

Vi anbefaler sterkt at du ikke vasker teppene dine selv, særlig ikke filleryer. For best mulig resultat råder vi deg til å kontakte en profesjonell tepperenser som vet hvordan teppet skal rengjøres riktig. Merk at dette gjelder for alle håndknyttede tepper som selges på RugVista.no.

Når det gjelder mindre flekker, anbefaler vi at du bruker vår RugVista Flekkfjerner, som du kan lese mer om og kjøpe her: https://www.rugvista.no/teppe/stain-remover?artno=CVSR1